söndag 3 december 2017

Vänner är så viktiga i mitt liv

Intervju i bästa miljön, en bokhandel. Lennart Bergström ställer roliga initierade frågor till mig. Foto: Sofia Weiss
Tänk alla dessa fördomar som florerar. Till exempel det där med att flickor inte kan leka tre, jovisst kan vi! Vi är till och med bra på det. När vi var som mest aktiva i vår författargrupp Emma Vall, jag, Maria Herngren och Annica Wennström, brukade vi deklarera att vi var en motståndsrörelse mot just det uttrycket.

Ett annat uttryck jag ofta hör är att man inta kan skaffa vänner på äldre dar. De man har sen ungdomen har man, sen kommer inga nya. Som om det vore en sanning. Det är det inte. Allt beror ju på hur man lever och hur öppen man är för nya kontakter och impulser i livet. Och det tror jag inte avtar med åren. Nyfikenheten på andra finns där.

Nu ska jag inte slå fast en till generell sanning så att ni försöker motbevisa mig. Jag talar bara helt enkelt om mina egna erfarenheter av nya vänner. De senaste femton åren av mitt författarliv har varit intensiva. Jag har skrivit mycket, vilket betyder att ofta sitta ensam vid köksbordet. Men när jag är ute på kurser, seminarier, releaser, författarträffar har jag mött så många nya vänner. Vi är besjälade av samma sak, det underlättar vänskapen. Och det är så härligt.

Igår fick jag en ny vän när jag var på Bokdag i Sundsvall på alltid så fina bokhandel Vängåvan. Vi var en rad författare, många med ursprung i de här trakterna. Vi pratade och signerade och blev intervjuade av den sympatiske bokhandlaren Lennart Bergström.

På kvällen gick Ingrid Elfberg och jag till Dolcetto, min favvorestaurang i Sundsvall. Vi bodde kvar i Sundsvall över natten och ville gärna prata vidare över god mat Ingrid skriver deckare och spänningsromaner och är född i Östersund. Idag på tåget hem ska jag lyssna på en av hennes mycket sålda och populära ljudböcker, Den du borde frukta
Vi hade så mycket att prata om, vilken trevlig kväll! En ny vän.

Kanske var jag extra öppen för att träffa nya vänner efter en skilsmässa då ett antal människor jag trodde var mina vänner bara försvann. Men det är länge sen nu, och de vänner som blev kvar är mina mycket nära älskade vänner. Dessutom dyker det upp nya, människor man delar intressen med, man möts och pratar och följer varandra i böcker och på bloggar och ibland i livet.

Vänner, de gamla trogna, de nya, det är så viktiga i mitt liv.

2 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Ju äldre man blir, ju viktigare blir vännerna. Underbart med de gamla men också stimulerande med nya vänner där man redan från början känner en själarnas gemenskap. Att samlas kring något gemensamt är också viktigt...för mig är det bl. a sången, böckerna och barnbarnen!! Jag har inte så många riktigt nära vänner men de jag har försöker jag vårda och de nya som tillkommit gör mig extra glad! Visst tar vi en fika snart Eva?kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Men ja Margareta! Absolut snart en fika!