lördag 8 mars 2014

Möt Michelle Magorian som skrivit den underbara Godnatt Mister Tom

Elin Swedenmark och Michelle Magorian i London för kanske tjugo år sedan. Foto: Eva Swedenmark


Försök att läsa den här boken utan att torka tårarna säger Marie Lundström om Godnatt Mister Tom i det fenomenala bokprogrammet Lundströms Bokradio
Ni lyssnar väl på det? Det känns som om programledaren Marie sitter och pratar med dig när du lyssnar, den perfekta samtalspartnern för bokprat tillsammans med morgonkaffet på lördagsmorgon. Omistligt skulle jag säga med hennes vänligt nyfikna röst som ger så bra info om författare vi gillar eller kommer att gilla när vi stiftat bekantskap med dem i hennes program.

Idag handlar det om Michelle Magorian. En underbar författare vars ungdomsböcker ofta utspelar sig under andra världskriget. God natt Mister Tom var den första bok av henne jag läste, om den lille killen som evakueras från krigets London till en barsk gammal man på landet.
Vilken kärlek som växer fram emellan dem.

Har ni inte läst den boken så gör det och jag kan säga att jag läste den en hel natt och grät så mycket att det var som när jag som liten läste Barnen från Frostmofjället och låste in mig på toaletten och bara grät och grät. Oförglömligt.
Michelle Magotian idag, foto lånat av Marie Lundström som tagit bilden till sin fina intervju i Lundströms bokradio
Så när jag var i London för många år sedan, 20 kanske? minns inte riktigt, på språkkurs så tog jag kontakt med Michelle Magorian och gjorde en intervju med henne, min dotter Elin var med. Hon var liten då, 11-12 kanske, ändå var de ungefär jämnlånga hon och den vänliga Michelle Magorian. Det var en rolig upplevelse.

Om mötet med Michelle Magorian har jag skrivit här
Ja lyssna på Maries intervju med henne i Bokradion. 

Och framför allt, oavsett i vilken ålder du än är , läs Godnatt Mister Tom.

5 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Oh jag älskade den boken, och inte bara den. Hon har ju skrivit flera böcker bla Hemlängtan som också var mycket gripande. Jag läste Godnatt Mister Tom för skolbarnen och så tyst som det var i klassrummet då
hände sällan! Jag ska läsa både din intervju och lyssna på bokradion!

Kim M Kimselius sa...

Det är en helt underbar bok som inte lämnar ett öga torrt! Så jag grät!
Kram Kim

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, Hemlängtan - ja den är också så fin! Att du klarade att läsa den högt - jag skulle nog ha gråtit för mycket. Mina barn fick alltid läsa slutkapitlen i Mio min Mio högt i stället för mig för jag grät för mycket. Ack ja! Tyvärr har jag inte kvar intervjun med MM - den finns nånstans i Fönstrets arkiv kanske. Men det var en jättefin intervju i Lundströms Bokradio - underbart program för övrigt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst är det så Kim! Så bra bok. En av de böcker där jag tänker Åh den skulle jag ha velat skriva :)

Karin sa...

Hej och hå! Jag läste inlägget och skulle återvända för att kommentera och så hamnade jag här i stället med min kommentar: http://evaswedenmark.blogspot.se/2010/02/nar-elin-och-jag-traffar-michelle.html

Hursomhelst, jag tar det igen: Underbar bok och fin bild på Elin och Michelle Magorian!