söndag 19 februari 2017

Ordbrodösen: varför har har jag inte den här boken kvar att läsa?


Jag läser fort, för det mesta.Väldigt snabbt. Men ibland är en bok  så speciell att jag verkligen tvingar mig att läsa sakta. Så är det med en ny fantastisk allåldersbok jag just läst, Ordbrodösen av Anna Arvidsson. Vilken magisk bok. Jag tillät mig att ta några kapitel i taget bara. Bara ett till, tjatade jag på mig själv när jag läst klart de kapitel jag tillåtit mig.
En sån där bok vet ni som när man läst sista sidan tänker: Varför har jag inte den här
boken kvar att läsa?
Det är Anna Arvidssons debut och kanske kallas den en bok för unga vuxna? Bry er inte om det. Den passar alla som älskar sagor och mystik men också uppskattar intensiv nutidskänsla.
Den handlar om en hemlighet som bevarats i generationer, en gåva bland kvinnorna i släkten att kunna påverka genom sina skrivna ord, en magisk gåva som inte får missbrukas och som hålls så hemlig. Som också kan vara farlig om den missbrukas.
Den dagen Alba fyller arton ska hon invigas, kunna styra människors tankar och handlingar med sina ord. Men något händer.
Mer vill jag inte säga. Det är en förunderlig saga, fint skriven med ibland andlöst spännande innehåll.
Författaren rör sig lika ledigt i Värmland som på söder, nutidskänslan finns där men också trådarna bakåt i tiden. Hemligheter och lögner som Alba måste kämpa emot för att finna sin egen väg.
Vilken debutbok.
Sara R. Acedo har gjort ett mycket fint omslag.
Jag har bara en uppmaning: Läs Ordbrodösen!

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack för tipset!
Jag får redan nu, innan jag har fått tag på boken, bestämt mig för att läsa sakta, jag också. Jag läser också fort men precis som du skriver, så behöver man stilla sig lite grann ibland när orden kommer till en. Smaka på dem, njuta av dem.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin! Jag tror verkligen du kommer att tycka mycket om den här boken! Kram!

maggisvarldgmail.com sa...

Låter som en bok för mitt barnbarn Selma! Men innan jag ger henne den tjuvläser jag nog!
Blir väldigt nyfiken och ska läsa långsamt eftersom även jag är en snabbläsare...tack för dina fina tips Eva!