tisdag 16 september 2014

Färgstarka Inspiration Matisse inspirerar

Isaac Grünewald I fantasins värld. Foto: Lars Engelhardt

Sigrid Hjertén, Ateljéinteriör Foto: Moderna museet
Denna soliga höst! Jag tar båten nere vid Barnängsbryggan på söder, just där jag bor. Det tar inte ens en kvart att åka med båten Emelie till Djurgården, sedan en fin promenad och jag är framme vid Waldemarsudde.
Visst är det vardagslyx?
Just nu pågår en utställning där som jag av hjärtat rekommenderar. Inspiration Matisse  heter den. Matisse hade en skola för konstnärer dit många norrmän och svenskar sökte sig i början av nittonhundratalet.
Nu har man ambitiöst samlat ihop verk av dessa Matisselever. Inte bara tavlor, även konsthantverk. Allt vackert presenterat och med en överdådig katalog till.
Där finns min favorit Sigrid Hjertén rikt representerad, Isaac Grünewald och många fler kända och mindre kända. Det är ren fröjd att vandra omkring i de vackra salarna och ta in de färgstarka vackra bilderna.
"Plötligt stod jag framför en vägg som sjöng, nej vrålade av färg och strålade av ljus. Här stod jag framför någonting helt nytt och hänsynslöst i sin ohämmade frihet", sa Isaac Grünwald om mötet med Matisse-målningarna.

När Matisse-eleverna först ställdes ut blev konstnärerna fullständigt halshuggna av dåtidens kritiker.: "Redan utanför ingången till cirkusen möttes vårt öga av ett par reklamplakat, enligt påskrift förfärdigade av en herre som kallar sig Isaak, men som vi starkt misstänka att någon beklagansvärd barnunge på hemmet för sinnesslöa kluddat ihop åt den synbarligen kritiklöse Isaac", skrev till exempel Axel Tallberg.

Jag tycker ni ska promenera ut till Djurgården, ta tid på er, njuta av denna generösa och vackra utställning. Den vackra katalogen med så generöst många bilder är en fröjd att ha hemma sedan, jag återupplever bilderna och läser de intressanta texterna.

Vilken lyx att ta båt till Djurgården hemifrån

9 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Ligger självklart på min göra-lista! Hur går det med rehabiliteringen?

Anonym sa...

Du har en så vacker livskonstådra som alltid smittar av sig genom din blogg -och som kan rymma både glädje och sorg. Det inspirerar!/Le boeuf

Jane Morén sa...

Ja, vad underbart med färg och konst och sol och båt. Hoppas jag hinner se utställningen när jag kommer hem :)

KaosJenny sa...

Tjusigt! Tavlor med färg är härligt... Ungefär som att hösten med sina färger är härliga :-). Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det förstår jag Margareta, härlig utflykt. Det går sakta med min axel, har förbaskat ont ännu men så brukar det tydligen vara!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack le boeuf! Din kommentar gör mig glad :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jane, du hinner, den pågår ända till 15 februari 2015. Ljuvligt med färg!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jenny, det känns fint med höst och färg och klar luft. Och kultur efter livet på sommarön.
Kram!

Marina sa...

Absolut något jag ska försöka hinna med nästa gång jag angör Stockholm! Var faktiskt där måndag tisdag, men det var en "snabbtur" med saker till döttrarna så vi hann inte så mycket mer än gå ut och käka på kvällen, men det var i och för sig nog mysigt och trevligt det med.