söndag 3 augusti 2014

Hoppas din sommar varit mild och lämnat plats för vackra tankar


Ovanligt nog är jag ensam i huset idag några timmar. Annars har barn och barnbarn och vänner besökt huset och det är alltid lika härligt att ha tid att umgås.
Nu senast var min vän Eva B här - vi badade bastu sent på kvällen och simmade i det svala vattnet i mörkret efteråt. Ett minne att bära med sig när hösten kommer.

Men nu är det stilla och tyst. Flickorna är på segeltur med sin pappa, sonfamiljen på fest i stan. Men snart tillbaka. Det är Miltons femte sommar här och Eiras första. När vi köpte huset var det deras pappa Emils första sommar ... tiden går. Vi planerar och planerar för hur vi alla ska rymmas här på ett bra sätt.
Kanske ännu en liten stuga för mig som nu bor i stora huset där alla vistas? Ett litet "undantag" som man förut kallade huset man byggde till åldriga föräldrar. Känner mig inte särskilt åldrig men njuter just idag av tanken på en egen liten stuga. Vi får se!

Annars var det märkligt just i månadsskiftet, det kändes så tydligt att sommaren gick över krönet mot hösten. Plötsligt började tankar på projekt, planer, resor dyka upp i mina tankar. Ganska angenämt det också!

Hoppas din sommar varit mild och solig som min, lämnat plats för vackra tankar och gett kraft inför höstens mörker.


7 kommentarer:

maggisvarldgmail.com sa...

Oh vilken underbar bild! Ja, en svag doft av kommande höst när augusti inträder…för mig har sommaren varit fylld av mycket kärlek och glädje men också av sorg och jag har känt mig mycket trött. Tröttheten har dock nu börjat ge vika och när jag i tidiga gryningen låg och lyssnade till regndropparna på fönsterblecket kände jag hur jag log och såg fram emot min kaffestund på altanen och mitt planerande inför kommande Londonresa med barnbarnet!

Karin sa...

Finingar!

Bo Blomberg sa...

Ja vilken härlig sommar det ÄR! Det är inte sommaren som lider mot sitt slut det är medvetandet som protesterar: så här kan det ju inte bara vara! Nu får det banne mig bli höst!...eller nåt sånt. Sitter nu på landet, själv för jag fick chansen att åka ner till Gutan två tre dar när det blev en lucka - till skillnad från dig Eva är vårt "land" ägt av fem stycken som ska ha sin del och och oxå vara med o bestämma om allt. Det skiter sig ofta (jag är inte delägare, utan bara "observatör" - och den som gör snudd på mest av det kroppsarbete som krävs för på en hyfsat stor tomt med div slån, träd, gräs o annat "otyg"... Men just nu är det underbart. Klockan är ca 21.30, det är absolut vindstilla och ca 22 grader, i vattnet är det 25. Nyss var det några i huset en bit bort som gick upp ur vattnet, då hade dom legat i minst en och en halv timme och bara flutit runt med nåra bärs (tror jag det var) i en badring... skönt i vattnet när luften är så varm. Härligt är det och projekten får fara och flyga! tycker jag...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, så underbart med barnbarnsresa! Det längtar jag efter.
Jag har också varit en aning trött ett tag, värmen måhända, men nu har jag fått arbetslust igen

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Bosse, intressant experiment i samlevnad att vara så många. Och jag kan ana att det kan vara slitsamt med besluten.
Här har jag också låtit alla projekt vila de varma dagarna. Men jag är så lycklig över vårt vedförråd, det blev av. Nu längtar mina fingrar efter att skriva igen

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin, ja vilka finingar vi har :)

Anna/notonmusic sa...

Det är nog somrarna som det visar sej tydligast hur behoven växlar, som egen stuga på gården eller annat. Vi har fyra "nyvuxna" som landar hemma med allt vad det för med sig. Jätteroligt men behov av egen stuga på gården är bara förnamnet.