torsdag 7 augusti 2014

Det är väl så bra det kan bli ... för din ålder

Då blir jag kamplysten och tar på min röda keps
Det känns inget kul när  till exempel en tandläkare behandlar utifrån ålder. Trött tittar hen i journalen och säger att: Ja men det är väl bra nog för din situation.
Vad vet hon om mitt liv, min situation?
Hon placerar bara i mig i en kategori efter ålder och meddelar att jag får vara nöjd. Att det är inte så noga med hur det ser ut för det kommer ändå att bli värre.

Jag vill bara inte gå till en tandläkare som inte ser på mig, inte lyssnar till vilka behov jag har utan bara slötittar och drar en slags linje för vad man kan önska, vilja, kräva. Som om alla trettioåringar, fyrtioåringar, femtioåringar osv ska dras över en kam. Och som att en i hens ögon äldre inte behöver kräva så mycket.

Struntsak ändå för jag kan ju byta tillbaka till den entusiastiske tandläkare jag hade förut. Hen som fick mig att skratta till och med i tandläkarstolen och inte trött förmedlade att det där duger väl  (underförstått: för din ålder) utan i stället bemödade sig om ett perfekt jobb.
Tack och lov att man kan byta vårdcentral och mottagning.

4 kommentarer:

askott597 sa...

När man hamnar på akuten här i Östersund i vår ålder får man standardfrågorna :Har du hemtjänst? Använder du rollator?
Dom tittar bara på födelsedatumet.

Anna/notonmusic sa...

Det var det värsta! Byt genast tandläkare! Det är illa nog att behöva sitta i den där stolen om än man får skratta och ha trevligt, så nån måtta får det vara på plågan!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Askott597 - så otroligt oprofessionellt att inte se människan först innan man ställer åldersrelaterade frågor.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna, lita på att jag bytt tandläkare!